Kontakta mig

skrotochkorn@gmail.com

Bloggarkiv

Besöksstatistik

Bloggens alla besökare:
Månadens besökare:
Veckans besökare:
Dagens besökare:

Mina auktioner

måndag 23 mars 2009
Vad är förtroende? eller snarare hur definieras förtroende?

enligt wiktionary; det att tro och lita på att någon är förmögen att handla (intellektuellt och moraliskt) korrekt, och också handlar korrekt

Om man då ska sätta det i relation till verkligheten.
Överallt träffar man på personer som man måste eller iallafall borde ha förtroende för, jag möter tillexempel, personalen på Wilmas dagis, mina kollegor, min chef, min frisör mfl. Hur får jag dom då att förstå att jag har förtroende för dom? Jo genom att visa att jag uppskattar deras egna initiativ och att jag litar på åsikter från dom. Genom att gå till samma frisör om och om igen (har haft samma de senaste 9 åren) Jag kanske pratar förtroligt med en kollega och då har jag ju i förväg bestämt mig för att den personen inte kommer att sprida informationen vind för våg. Jag ifrågasätter heller inte någons kompetens utan utgår ifrån att dennes chef vet vad som är i görningen. Det finns ju hur mycket som helst som definierar på vilket sätt man har förtroende för folk.

Det är viktigt att lita på sin omgivning, men mist lika viktigt att omgivningen litar på en själv. Jag har svårt att bli ifrågasatt, jag har svårt att acceptera att folk inte tror att jag gör det jag ska, eller att jag inte gör det jag ska tillräckligt mycket. Idag har jag haft en sån känsla, att jag inte skulle vara good enough. Men jag kämpar emot den känslan, för förmodligen beror den på grav.hormoner i kombination med trötthet och annat. Inte på att någon egentligen tycker så.

Hur upplever du att förtroendet är för dig? Eller vilka i din omgivning anser du att man bör ha förtroende för?



1 personer tycker något:

Caroline sa...

Är det inte underbart att knåpa ihop ett värstinginlägg som man verkligen vill ha kommentarer på, åså får man inga. Ovärt.

Förtroende är lurt. Jag tror att man bara ska gå på magkänslan när det gäller att ge sitt förtroende till andra. När det handlar om andras förtroende för dig tycker jag snarare att man ska skita i vilket. Det enda viktiga är att du vet att du kan, klarar och vet. Tids nog kommer de andra veta också. Du kan aldrig ändra på andra, däremot kan du alltid utgå från att du är lite bättre än andra.

Go girl!

Skicka en kommentar

Etiketter